Terug naar overzicht

BI is BS (“bull…”), … zonder slimme cijfers

“BI (business intelligence) is BS (bull shit)”, zei de zaakvoerder van een uit de kluiten gewassen KMO.

Dat is niet de reactie die je verwacht, als je al 15 jaar KMO’s vooruit helpt om meer en betere resultaten te halen uit hun cijfers.  Het was wel de start van een verhelderend gesprek over buikgevoel, gezond verstand en … slimme cijfers.
Het bracht ons tot de volgende 5 conclusies over BI en big data:

(klik hier voor de .pdf versie: 

 

1. We moeten terug naar de essentie van BI.

Wat onderscheidt een succesvolle zaakvoerder van een niet-succesvolle?  Het vermogen om snel  de juiste beslissingen te nemen. Dat begint in eerste instantie met het stellen van de juiste vragen.  Mijn gespekspartner had gelijk.  Als BI hem niet helpt bij het stellen en oplossen van de juiste vragen is het inderdaad BS (“bull shit”).  

Software vendors of consultants verrijken vandaag de term BI met ‘self-service (BI)’ , ‘mobile (BI)’ en ‘collaborative (BI)’ of vervangen de ‘I’  door ‘A’ (‘Business Analytics’, ‘Predictive Analytics’,…). De vraag blijft echter dezelfde:  “Lost het mijn businessvraag op en ben ik in staat sneller en beter te beslissen.”

2. Is BI, BA,  big data, … dan overroepen?

Nee,  absoluut niet.  
De digitalisering creëert een ‘data-gedreven economie’ die geen enkele sector of bedrijf onberoerd laat.   Bedrijven die bij de besluitvorming over geen of slechte cijfermatige ondersteuning beschikken zullen ten onder gaan in het nieuwe concurrentiële landschap.

Guts & instinct are often what started a family business. But to survive in the new competitive environment decision-making demands swift access to data & an ability to synthesise data-derived insights.” (Forbes / The Economist). Meer leestips? Zie onderaan.

Het probleem is echter dat er een grote kloof gaapt tussen de toekomstperspectieven, de beloftes van BI software vendors en de toepassing in de praktijk.  Het risico bestaat dat heel wat KMO’s het kind (de data belofte) met het badwater weggooien.
 

3. Hoe dichten we de kloof…?

Door te denken in termen van smart data.

“Big data, small data, fast data…. en nu smart data.  Je bezondigt je aan dezelfde hype taal”,  hoor ik je denken.   Smart data duikt inderdaad op in het kielzog van de bigdata hype.
Het verschil is echter dat smart data de essentiële schakel is  voor al wat we hierboven schreven. Smart data is de zuurstof om beslissingen te nemen in de nieuwe digitale en data-gedreven economie.

Het smart data concept is gebaseerd op het idee dat we de juiste cijfers nodig hebben om betere beslissingen te nemen, niet een ‘hoop’ data.  Het doel van smart data is om alleen die waardevolle gevens over te houden die een beslissingsnemer helpen om doeltreffend zijn business problemen op te lossen.

De transformatie van  ‘dumb data’ naar ‘smart data’ is meer dan een software keuze.  Het is een combinatie van 5 elementen:

 

Waarom ik een echte believer ben van het smart data concept? Het staat los van de grootte of maturiteit van je bedrijf, los van de type gebruiker (CEO, business analyst of sales manager),  los van tools of benaming (BI, BA, CPM,…).  Het is zowel eenvoudig als krachtig als concept.

4. Hoe haal je de ‘smart data’ uit je organisatie?   

… met Smart Data Apps.  

Smart Data Apps combineren de  5 essentiële onderdelen van het smart data concept  in snelle, kosten-efficiënte & agile oplossingen.   Smart Data Apps  zijn de catalysator om ‘de slimme cijfers’ uit je bestaande IT systemen te halen. Smart Data apps benaderen de ‘informatie’-problematiek vanuit een totaal andere invalshoek dan de traditionele ICT benadering.

 

Of je nu over een ERP beschikt of niet,
of je nu de cijfers rapporteert en analyseert via excel of al de overstap maakte naar self-service BI-oplossingen (Microsoft Power BI, Qlikview,….),
 of je nu over een datawarehouse beschikt of een entreprise BI-oplossing ( IBM/Cognos/TM1,  Targit....)…   de ‘smart data’ noodzaak blijft steeds de essentiële driver.

5. De ‘eind goed al goed’  van ons verhaal?    
“Business Intelligence is inderdaad Bull Shit,… tenzij het slimme cijfers oplevert”.   


Brecht Verduyn
Co-founder Qlaro bvba, the smart data app company
(feel free to share, mits bronvermelding.  © Brecht Verduyn , www.qlaro.be,  mei 2015)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LEESTIPS:

§1. ‘ The back of the napkin, solving problems with pictures van Dan Roam.
Je  vindt er nergens het woord BI, maar leert wel hoe je met  6 vragen eender welk business probleem kan oplossen ;-).

§2.  “Guts & instinct are often what started a family business. But to survive in the new competitive environment decision-making demands swift access to data & an ability to synthesise data-derived insights.” (Forbes / The Economist)

“Our analysis tells us that what we’re seeing is a fundamental transformation of the economy towards a datadriven one. We’ve become convinced that almost no sphere of business activity will remain untouched by this data-driven movement. (Harvard Business Review)

“Data-driven decisions tend to be better decisions. Leaders will either embrace this fact or be replaced by others who do. In sector after sector, companies that figure out how to combine domain expertise with data based evidence will pull away from their rivals.” (Harvard business review)
    
“Across all the analyses we conducted, one relationship stood out: The more companies were data-driven, the better they performed on objective measures of financial and operational results, with on average, 5% more productivity and 6% more profitability than their competitors. ” (MIT / McKinsey)

In analyzing ROI case studies on analytics, we found the average returns from analytics have been increasing, reaching $13.01 for every dollar spent in 2014 from just $10.66 in 2011. (Nucleus Research)

§3. ‘Blink’ van Malcolm Gladwell, “the key to decision making is not knowledge it is understanding”.  Combineer dit met het boek ’Competing on analytics, the new science of winning’  (Davenport & Harris) en je komt tot de essentie van smart data. Doorgedreven ervaring (buikgevoel) gecombineerd met data-analytics vakmanschap is de killer combinatie voor  bedrijfsbeslissingen in de volgende jaren.

§4. Wil je meer weten over ‘smart data’ en ‘smart data apps’, registreer je dan op de Qlaro nieuwsbrief